برای دومین بار قرعه استیضاح به نام سید رضا فاطمی امین افتاد و او این روزها سخت مشغول است. تقریبا در همه بخش ها خبری، کانال های تلگرامی، توییتر، اینستاگرام، جلسات هیات دولت و هر جایی که بشود رایگان در آن حرف زد، اسم او دیده میشود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم این روزها سخت مشغول گزارش دادن است. از افزایش تولید خودرو میگوید، از پیشرفت صنعتی، از تصویب دوباره لایحه واردات خودروهای کارکرده، از اینکه همه میتوانند خودرو وارد کنند، از پیش فروش دوباره خودروهای داخلی آن هم در حالی که همه فروش یکسال آینده خودروسازان را قبلا فروخته است، از قیمت خودرو و خیلی چیزهای دیگر. اما نه او و نه همکارانش در وزاتخانه که این روزها با قدرت به کمکش آمدهاند از تعداد خودروهای وارداتی هیچ نمیگویند.
انگار همان خودروهای وارداتی که با تردستی به مردم فروختهاند تبدیل شده به خط قرمزی که هیچ کس نباید دربارهاش حرف بزند و جالب اینجاست که کسی هم از آنها نمیپرسد.
این روزها که فاطمی امین سخت مشغول است تا آرمان شهر دیگری را در حوزه خودرو- که پاشنه آشیل او شده- ترسیم کند، بد نیست نگاهی بیاندازیم به آرمان شهری که پیش از این ترسیم کرد و گویا خیلی زود فراموش شده است.
آبان ماه سال گذشته که وزیر صمت برای نخستین بار راه استیضاح را میرفت، راه واردات خودرو باز شده بود و قرار بود که وزارتخانهی او آییننامه واردات خودرو را تصویب کند. او توانست نمایندگان مجلس را قانع کند تا وزیر بماند. وزیر ماند و چند ماهی بر روی واردات خودرو مانور خبری داد البته طی این مانورها از آیین نامه واردات خودرو هیچ خبری نشد.
بالاخره با شرایطی که همچنان برای خیلیها شفاف نیست، ثبت سفارش برای واردات خودرو انجام شد. وزیر صمت تصمیم گرفت خودروهای وارداتی -که فقط ثبت سفارش شده بودند- را در بورس کالا به فروش برساند. بورس کالا جلوی این تصمیم ایستاد و وزرات صمت نیز از بورس کالا قهر کرد.
سپس در اسفند ماه سال گذشته در حالیکه فقط ۱۴۴ دستگاه خودرو وارد کشور شده بود، وزارت صمت از طرح پیش فروش خودروهای وارداتی رونمایی کرد. در این طرح از ۱۲۰ هزار نفر، نفری ۵۰۰ میلیون تومان گرفته شد تا اجازه حضور در فرآیند قرعهکشی خودرو را داشته باشند یعنی بلوکه شدن ۶۰ هزار میلیارد تومان. بعد هم اعلام شد که تا خرداد ماه بخشی از خودروهای وارداتی تحویل مردم خواهد شد.
در ۲۰ فروردین سال جاری اما سخنگوی وزارت صمت صادقانهترین آمار در طول فعالیتش در وزارتخانه را ارائه کرد. او گفت که هزار و ۱۰۸ دعوتنامه از سوی شرکت سایپا برای متقاضیان خودروهای چانگان صادر خواهد شد و مابقی خودروها هم یا روی کشتی هستند یا همچنان در مبدا.
امروز ۳۰ فروردین ماه ۱۴۰۲ است. چند روزی از تصویب استیضیاح دوم وزیر صمت توسط مجلس گذشته، دو ماه از بلوکه کردن ۶۰ همت در حساب های وکالتی و شاید چند روز تا رفتن فاطمی امین. اما تا همین امروز که تمام بدنه وزارت صمت مشغول جمع آوری دستاوردهای فاطمی امین هستند هیچ چیزی به غیر از نامههای درخواست برای آزاد سازی پولهای بلوکه شده خریدارانی که یا قرعه به نامش نخورده یا از خرید منصرف شدهاند درباره خودروهای وارداتی گفته نشده است.
۷ ماه از تصویب آزادسازی واردات خودرو میگذرد و هنوز به غیر از آن چند ده دستگاه، خودروی خارجی دیگری رنگ گمرکات ایران را ندیده اما روی کاغذ به مردم فروخته شدهاند.
این روزها بد نیست وزیر صمت که دستاوردهای اغراق شده اش را از هر تریبونی در چشم مردم میکند، کلامی هم از خودروهای وارداتی بگوید. آماری بدهد، شمارشی کند، از زمان تحویل بگوید و توضیح دهد دقیقا چه چیزی را به مردم فروخته است؟ و با چه کارنامهای مشغول ترسیم تصاویر رویایی دیگریست؟
ویدیو:
بررسی حقوقی یک حکم در گفتگو با علی مجتهدزاده
دکتر آرش رئیسینژاد استاد روابط بینالملل در گفتوگو با فراز بررسی کرد
مرز حریم خصوصی و عرصه عمومی کجاست؟
اینفوگرافیک